Retailers dienen meer dan eens duidelijke keuzes te maken en met een gezonde kijk te bepalen waar zij onderscheidend in kunnen blijven en op welke wijze de samenwerking met franchisenemers geïntensiveerd kan worden. Zeker gelet op de online ontwikkeling en het continu veranderende klantgedrag is het zicht houden wat er op de winkelvloer afspeelt essentieel in de implementatie en operatie. Zo niet noodzakelijk om de strategie te blijven toetsen en gerichte doorontwikkeling mogelijk te maken. Voor veel spelers in de branche zal steeds weer blijken dat concurreren op de lange termijn als organisatie niet vol te houden is als het totale verdienmodel in onbalans is.
De weg voorwaarts richting duurzaam concurrentievoordeel is volgens Vanquish Consultancy "Excellent Retailen". Excellent Retailen heeft als einddoel de winkelende klant op lokaalniveau centraal te kunnen stellen. De klant is bepalend in het succes van een (franchise)formule door steeds weer terug te komen om producten aan te schaffen of diensten af te nemen. Zowel offline als online.
Dit kan alleen gerealiseerd worden door een excellente operationele uitvoering op zowel serviceorganisatie- als op winkelniveau. De retailorganisatie, het ‘servicekantoor’, zal blijvend moeten investeren in de winkelformule, mensen, middelen (ICT) en processen rondom de formule: ontwikkeling, inkoop, assortiment, prijsstelling, marketing, supply chain en begeleiding van winkels en haar franchisenemers. Kortom, een attractieve winkelformule die in de markt ertoe doet! Doelmatige en kostenefficiënte procesinrichting leidt uiteindelijk tot een krachtige winkelformule en ontzorging van franchisenemers en hiermee winkels.
De franchisenemer, zelfstandige ondernemer, of filiaalmanager dient op zijn of haar beurt zorg te dragen voor een excellente winkeloperatie. Geheel doelend op de implementatie en het beheer van de winkelformule en de continue kwaliteit van het winkelteam. Dit betekent zorgen voor een uitnodigende (online) winkel die voldoet aan de formule uitgangspunten met een uitgebreid dienstenaanbod waar de klant zich op zijn of haar gemak voelt en bij ieder bezoek optimaal wordt bediend.